RTS, Real-time strategy eller realtidsstrategi

RTS, Real-time strategy eller realtidsstrategi som det kallas på svenska, är en genre inom strategispel där spelaren spelar mot en annan i realtid. RTS är en typ av spel där det gäller att göra rätt beslut snabbt, samt ha kontroll över sina egna enheter och byggnader. Allt detta sker direkt, det är inte som turbaserade spel där en spelare kan ta tid på sig med sitt val. Av den anledningen brukar RTS  i regel vara stressigare än turbaserade spel.

RTS-spel har börjar ofta med en huvudbyggnad som spelare kan bygga arbetare från. Arbetarna kan bygga andra byggnader och samla in resurser, just resurser behövs för att kunna bygga saker. I början har spelaren ett visst antal resurser och ett visst antal arbetare. Ju fler arbetare som samlar in resurser spelaren har desto bättre ekonomi har spelaren. Styrkan i många av dessa spel är just att ha en stark ekonomi, detta är för att det ger spelaren fler val senare att kunna slå sin motståndare. Med detta kan det vara en bra taktik att attackera fiendens arbetare, då måste den andra spelaren lägga mer pengar för få samma ekonomi igen eller bygga fler enheter att attackera med fast med en sämre ekonomi.

Spelen spelas ofta en mot en , det gör att det inte går att skylla på någon annan skulle det gå dåligt under en match. Det innebär mycket analys på hur man själv spelar som under en match och att kunna vara beredd på vad fienden kan ha för typer av enheter. RTS lägger mycket vikt vid scouting, vilket är att kolla vad fienden bygger för något. Balansen mellan enheter i RTS gör att om man vet vad motståndaren bygger för enheter så kan man själv bygga enheter som är bra mot fiendens.

Ett av de största RTS-spelen idag är Starcraft 2, uppföljaren till giganten Starcraft. Spelet använder sig av samma tre raser som i Starcraft och är mycket populärt. Spelet är en e-sport och har proffs som spelar det för stora summor pengar.