E-sport och traditionell sport

Ofta är det fokus på skillnaden mellan e-sport och traditionell sport. Om e-sport ens ska räknas som sport, om det kan räknas som idrott, och hur de olika begreppen egentligen ska definieras, har diskuterats många varv redan. Diskussionen kring det har till viss del lugnat sig efter att Riksidrottsförbundet beslutat att inga nya sporter kan godkännas förrän 2019, så även om e-sportförbundet vill vara med är det inget som kan ske den närmaste tiden.

I slutet av 2016 gick e-sport om traditionell sport räknat till antalet personer som tittat på det dagligen. Då e-sport på i snitt 370 000 tittare dagligen, medan traditionell sport drog 280 000 tittare till webb-tv. Det kan man läsa i Dagens industri. Man kan nog bortse från att det faktiskt är lättare att titta på traditionell sport på vanlig TV eller till exempel på en sportbar och att siffrorna därför kanske inte är helt korrekta. Det siffrorna visar är att e-sport engagerar människor, minst i lika hög grad som de traditionella sporterna.

Supporterkultur

Som en följd av detta har det utvecklats en supporterkultur. Den är i högre grad något som utspelar sig på sociala medier än vad som är fallet med de traditionella sporterna, men samtidigt är vissa drag lika. Lojaliteten, att söka sig till andra som har samma intresse och att verkligen uppslukas av hur det går för ens favoriter till exempel. En annan likhet är att det numera finns matchtröjor och andra attribut för den som vill stödja sitt lag inom e-sport, på samma sätt som ett fotbollsfan skulle bära Arsenal kläder när han eller hon går på en Premier League-match.

Träning

Det många kanske glömmer är att också e-sport är krävande. De som tävlar på elitnivå tränar många timmar om dagen, både fysiskt och i sina särskilda sporter. Har man inte kroppen i trim så kan man inte orka hålla koncentration och fokus på den nivå som behövs.