Mobilspelvärlden idag

Medan spel till mobiler har funnits nästan lika länge som mobiler började man inte tala om en riktig mobilspelmarknad förrän smartphones dök upp och spelen vi kunde spela på våra mobiler ökade markant.

Det spekulerades hejvilt när mobilspelvärlden var i sitt tidiga stadium om potentialen av den och vilka sorters spel vi kunde förvänta oss att spela de kommande åren. Och medan utvecklingen helt klart har gått framåt i tekniska aspekter är det många som anser att mobilspel idag är något av en bortslösad potential.

Majoriteten av de stora mobilspelen är så kallade free-to-play, vilket som namnet antyder är helt gratis att spela. Men eftersom det inte finns någon logik bakom att spendera tid och pengar på att utveckla ett spel som sedan är helt gratis på alla sätt och vis måste det ju finnas något sätt att tjäna pengar på dem.

Idag görs detta på ett par olika sätt, som att betala för att påskynda en aktivitet eller spendera pengar på slumpade belöningar. Det finns också de som spelare började kalla för pay-to-win, där det kunde betala för gav dig en fördel mot andra spelare, vilket betyder att den som spenderar mest pengar på spelet automatiskt blir bättre än andra. Och i ett spel där man spelar direkt mot andra spelare skapas en miljö där man nästan måste spendera pengar på spelet för att ha en chans.

Naturligtvis finns det också spelen där allt mer eller mindre handlar om pengar. Vi talar förstås om spel som poker och casinospel där målet är att faktiskt vinna pengar. Detta är något som blivit väldigt stort på sista tiden, men det faller inte in i samma fack som övriga mobilspel.

I följd med dator- och konsolspel har även en del mobilspelutvecklare försökt att satsa på att skapa en e-sport inom mobilspel idag. Detta är i relativt tidigt stadium just nu och det är svårt att säga vilken framtid det finns för detta idag.

En stor del av mobilspelvärlden drivs framåt idag tack vare den kinesiska marknaden och de spenderar ofantliga summor pengar på free-to-play mobilspel. De verkar en betydligt högre smärttröskel för att spendera pengar i mobilspel än man normalt sett ser i Europa och Nordamerika.